Pressekit

Vandrere: Et samarbeidsbasert dataspill for å fremme møter mellom kulturer og digital kompetanse

Vandrere er et innovativt dataspill utviklet for ungdomsskole, videregående skole og voksenopplæring, inspirert av digitale escape rooms. Spillet fokuserer på å fremme læring og dialog om ulike kulturer, samarbeid og digitale ferdigheter. I Vandrere jobber deltakerne i par eller små grupper for å løse oppgaver. Gjennom deling av erfaringer og søk etter informasjon på nettet utforsker spillerne temaer som språk, mat og feiringer. Spillet er designet for å oppfylle læreplanmål innen samfunnsfag/samfunnskunnskap og grunnleggende ferdigheter, og gir en engasjerende og interaktiv læringsopplevelse som kan styrke fellesskapet og samarbeidet mellom deltakerne. Vandrere kan spilles gjennom i løpet av én økt, tilpasset tiden klassen har til rådighet.

Tilleggsmoduler med flere oppgaver er under utvikling og vil bli tilgjengelig for alle med lisens uten ekstra kostnad.

Nøkkelfunksjoner:

  • Enkelt å bruke: Spilles på PC/Mac på nett uten krav til installasjon. Oppstartsressurser for lærere/kursholdere gjør det enkelt å komme i gang.
  • Fleksibelt: Utviklet for å kunne spilles igjennom i løpet av én økt. Lengden på en spilløkt kan justeres fra 20 til 80 minutter, for å tilpasses klassens behov.
  • Dekker læreplanmål: Spillet knyttes til flere læreplanmål i samfunnsfag/samfunnskunnskap for ungdomsskole, videregående og voksenopplæring, særlig knyttet til digital kompetanse og muntlige ferdigheter.
  • Oppdateres med tilleggsinnhold: Spillet vil oppdateres løpende med tilleggsinnhold, som ulike moduler som dekker andre læreplanmål.
  • Fremmer samarbeid og dialog: I Vandrere samarbeider spillere både i grupper og på tvers av grupper fremfor å konkurrere mot hverandre.
  • For ulike målgrupper: Et trinnbasert hintsystem og lærerstyrt jukseark gjør at spillet egner seg for ungdomsskole, videregående, voksenopplæring og ulike kurs/organisasjoner
  • Forskningsbasert: Spillet er basert på forskning ved NTNU, og er blant annet knyttet til prinsipper om respektfull representasjon.

Målgruppe:

Vandrere kan brukes av både ungdomsskole, videregående, voksenopplæring og organisasjoner som arbeidslivssenter og frivillige organisasjoner. Et trinnbasert hintsystem og et lærerstyrt jukseark med QR-koder bidrar til at personer med ulikt kunnskapsnivå kan spille.

Utviklerinformasjon:

Studio Svaberg er et spillstudio som utvikler innovative, spillbaserte opplevelser, forankret i designbasert forskning og dataspillforskning. Spill for andre hovedformål enn underholdning har hatt stor vekst de siste årene, men fortsatt er det et marked for spillbaserte løsninger som kombinerer kunnskap om spilldesign, pedagogikk og forskning.  

Disse spillene kan gjerne ha underholdning som et formål, men er alltid basert på forskning og med et mål om å fremme samfunnsnytte, for eksempel ved å skape refleksjon om sentrale tematikker i samfunnet, fremme læring og ha vekt på inkluderende design og representasjon.   

Bilder og video:

Tre ungdommer løser oppgaver sammen.