På denne siden finner du en video som fungerer som en kort introduksjon for lærere og kursholdere. Under videoen er tips til hvordan du kan forberede og legge opp en undervisningsøkt, samt oversikt over hvilke kompetansemål spillet er knyttet til. Nedenfor finner du også fasit til oppgavene som kan være praktisk for deg som underviser, samt juksearket som kan skrives ut og gis til spillere ved behov:
Formål og bakgrunn:
- Vandrere er et samarbeidsbasert dataspill med oppgaver basert på ulike kulturer. Denne versjonen henter inspirasjon fra Syria, Eritrea og Norge.
- Primærmålgruppen for spillet er elever på ungdomsskole, videregående skole og voksenopplæring, samt unge voksne på møteplasser der personer fra ulike kulturer samles. Et trinnbasert hintsystem gjør det mulig å spille med ulikt kunnskapsnivå.
- Spillerne spiller i par eller små grupper rundt én datamaskin per gruppe (PC eller Mac), men det legges også opp til samarbeid mellom grupper.
- For å klare oppgavene i spillet, må man innhente kunnskap om ulike språk og kulturer. Dette gjøres enten ved å samarbeide med andre i klassen, eller ved å søke etter informasjon og bruke digitale hjelpemidler.
- Det er lagt opp til at spillet kan gjennomføres i løpet av én økt. Lærerne kan selv bestemme tidsfristen spillerne har til å løse oppgavene, for eksempel 40 minutter (lagt opp til rask fremgang) eller 80 minutter (god tid til dialog mellom spillerne). Uansett er det viktig å sette av tid til debriefing på klassenivå – å snakke sammen om spillet i fellesskap etterpå.
- For spillere som blir tidligere ferdig, kan spillet fungere som utgangspunkt for refleksjonsoppgaver og videre dialog knyttet til språk, kultur og digital kompetanse.
Gjennomføring:
Hva trengs til gjennomføring?
- Tilgang til spillet, som kan bestilles via Pendel, Skolon eller bestillingsskjema. Innlogging gjøres med Feide eller lisensnøkkel/passord.
- Nok datamaskiner (PC/Mac) til at spillerne kan spille i par eller små grupper, én datamaskin per gruppe (spillerne sitter rundt samme skjerm).
- Spillerne bør ha tilgang til èn mobiltelefon med kamera per gruppe, da dette kan være nyttig for å skaffe informasjon.
- Skriv gjerne ut et eller flere jukseark med QR-koder, som kan brukes for å hente opp relevante ressurser (nettsteder og oversettelsesapp) dersom spillerne står fast.
Hvordan gjennomføre en undervisningsøkt:
- Sett gjerne sammen grupper på forhånd, slik at gruppene består av personer med ulike kulturelle bakgrunner og digital kompetanse.
- Forklar gjerne at dette er et samarbeidsbasert dataspill, og at spillerne oppfordres til å hjelpe hverandre underveis også på tvers av grupper. Forklar at dersom de står fast på en oppgave, er det lov å søke opp informasjon på nett eller bruke andre teknologiske hjelpemidler.
- Be spillerne logge inn på vandrere.no, enten via Feide (om dere har tilgang gjennom Pendel og Skolon) eller lisenskode/passord.
- Fastsett på forhånd hvor lenge spillerne skal spille. Spillerne vil bli bedt om å skrive inn antall minutter en økt skal vare. Det anbefales at en økt er mellom 40 og 80 minutter. Når tiden er ute, går spillerne automatisk til avslutningssekvensen dersom de ikke har klart alle oppgavene i spillet.
Avslutte økten:
For å øke læringsutbyttet av spillet, er det viktig å ha en debriefing på slutten av økten. Spillet kan brukes for å skape refleksjon og diskusjoner rundt en rekke tema, som:
- Matkultur og høytider
- Ulike skriftspråk og uttrykk
- Informasjonsinnhenting og digital kompetanse
Fasit til oppgavene
Her kan du se fasiten til oppgavene.
Kompetansemål:
Vandrere er knyttet til en rekke kompetansemål innen samfunnsfag/samfunnskunnskap og digitale ferdigheter, for ungdomsskole, videregående og voksenopplæring:
Ungdomsskole:
Samfunnsfag, kompetansemål etter 10. trinn, mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
- bruke samfunnsfaglige metoder og digitale ressurser i egne undersøkelser, presentere funn ved hjelp av digitale verktøy og drøfte hvor gyldige og relevante funnene er
- vurdere på hvilke måter ulike kilder gir informasjon om et samfunnsfaglig tema, og reflektere over hvordan algoritmer, ensrettede kilder eller mangel på kilder kan prege forståelsen vår
- reflektere over likheter og ulikheter i identiteter, levesett og kulturuttrykk og drøfte muligheter og utfordringer ved mangfold
Overordnet del av læreplanen: Spillet støtter utviklingen av digitale ferdigheter som en grunnleggende ferdighet, samt sosial læring med dialog og samarbeid i sentrum.
Videregående skole:
Samfunnskunnskap, kjerneelement og grunnleggende ferdigheter:
- Undring og utforsking: Dei skal få vere nysgjerrige og aktivt kunnskapssøkjande og ‑skapande saman med andre.
- Identitet og livsmestring: Med utgangspunkt i si eiga livsverd skal elevane få ei forståing av kven dei er, og korleis dei kan meistre eigne liv.
- Demokrati og medborgerskap: Det inneber at dei skal lytte til og la seg utfordre av menneske med andre synspunkt enn dei sjølve har.
- Muntlige ferdighete: Munnlege ferdigheiter i samfunnskunnskap inneber å kunne formulere og fremje eigne meiningar og argument. Å lytte til, vurdere, gi respons på og vidareutvikle innspel frå andre bidreg til større forståing og respekt for meiningsmangfald.
- Digitale ferdigheter: Digitale ferdigheiter i samfunnskunnskap inneber å kunne bruke digitale verktøy til å finne, behandle og navigere i digitale kjelder og å velje ut informasjon og argument. Det inneber òg å kunne utøve digital kjeldekritikk og vise til kjelder på ein påliteleg måte.
Kompetansemål:
- Reflektere over likskapar og ulikskapar i kulturuttrykk, identitet og levesett innanfor og mellom majoritet og minoritet i Noreg og Sápmi/Sábme/Sáepmie
Samfunnsfag for voksne innvandrere:
- Muntlige ferdigheter: Muntlige ferdigheter i samfunnskunnskap innebærer å kunne lytte til, tolke, formulere, fremme og grunngi meninger, gi respons og diskutere med andre.
- Digitale ferdigheter: Digitale ferdigheter i samfunnskunnskap innebærer å ha kjennskap til digital teknologi for å tilegne seg informasjon og kunnskap.
- Norge før og nå: Gi eksempler på viktige merke- og helligdager, og hvordan disse markeres
- Muntlig norsk: Deltakerne skal parallelt få opplæring i muntlig norsk ut fra det nivået de er på i muntlige ferdigheter, men med arbeidsformer som ikke krever lesing og skriving.